1. Co to jest Google Search Console?
Google Search Console to darmowe narzędzie, dzięki któremu możemy monitorować nasze strony internetowe. W usłudze Google Search Console możemy:
- sprawdzić ruch na naszej stronie z wyszukiwarki Google,
- stan zindeksowanych stron naszej witryny,
- błędy w indeksie na naszych podstronach,
- pozycję rankingu Google dla słów kluczowych czy podstron naszej witryny,
- możemy dodać, zarządzać mapy witryny,
- sprawdzić szybkość ładowania się strony oraz szybkość ładowania się strony na urządzeniach mobilnych,
- sprawdzenie bezpieczeństwa naszej strony,
- możemy sprawdzić ilość linków zewnętrznych oraz wewnętrznych,
- ilość stron linkujących naszą witrynę.
2. Jak założyć konto w Google Search Console i dodać moją stronę internetową?
Aby założyć konto musimy posiadać adres mail w usłudze Google np. gmail.com lub swój mail firmowy np. @twojafirma.pl
- Po wejściu w następujący link: Google Search Console klikamy rozpocznij.
- Logujemy się na swój adres mail.
3. Wybieramy sposób drugi czyli Prefiks adresu URL.
4. Wpisujemy adres strony i przechodzimy dalej.
5. W tym kroku wybieramy rodzaj weryfikacji własności witryny:
Sposoby weryfikacji witryny:
- Plik HTML (pobieramy plik, który dodajemy na nasz serwer, gdzie znajduje się nasza strona internetowa).
- Tag HTML (kopiujemy specjalny kod, który umieszczamy między znacznikami <head> </head> na stronie głównej).
- Google Analytics (możemy potwierdzić własność naszej witryny podwiązując konto z naszym kontem w Google Analytics).
- Menadżer tagów Google (podobna sytuacja jak wyżej tylko, że tym razem potwierdzamy własność naszej witryny dzięki naszemu kontu w Menadżerze tagów Google).
Google i my 😉 polecamy sposób numer 1 z powyższej listy. Jest on bardzo łatwy. Jeśli nie mamy dostępu do naszego serwera, gdzie znajduje się strona, poprośmy naszego webmastera, aby nam go udostępnił dla witryny.
3. Omówienie funkcji Google Search Console:
1. Przegląd – w przeglądzie wyświetla nam się kilka raportów taki jak skuteczność, stan, oraz ulepszenie.
2. Skuteczność – w tej zakładce widzimy wszystkie statystyki przejścia w naszą witrynę z wyszukiwarki Google. Znajdziemy tam takie dane jak:
– łączna liczba kliknięć w naszą witrynę,
– łączna liczba wyświetleń czyli ile razy użytkownicy zobaczyli link do naszej, witryny wpisując jakieś zagadnienia w wyszukiwarkę Google.
– średni CTR to odsetek wyświetleń, które doprowadziły do przejścia w stronę.
– średnia pozycja naszej witryny biorąc pod uwagę najwyższą pozycje w jakiej kiedykolwiek była nasza strona.
Poniżej mamy tabele z słowami kluczowymi i przejściami w naszą witrynę na te słowo kluczowe, wyświetlenia oraz pozycja w rankingu Google.
3. Sprawdzenie adresu URL – tutaj sprawdzamy czy dany adres naszej strony został zindeksowany, ma jakieś błędy.
4. Stan – stan indeksu naszych podstron w wyszukiwarce Google. Tutaj zobaczymy, które podstrony mają błędy, które zostały wykluczone z indeksu a które są zindeksowane prawidłowo.
5. Mapy witryn – Tutaj możemy dodać mapę naszej witryny, zarządzać obecnymi mapami.
6. Szybkość – W tej zakładce sprawdzimy szybkość wyświetlenia się naszej strony w wersji komputerowej oraz w wersji mobilnej.
7. Obsługa na urządzeniach mobilnych – tutaj zobaczymy jak nasza strona wyświetla się na urządzaniach mobilnych. Czy Google wykrywa jakieś błędy w naszych podstronach.
4. Podsumowanie
Google Search Console – jest darmowym narzędziem do monitorowania naszej witryny w sieci Google. To podstawowe narzędzie może wskazać nam błędy na naszej stronie, błędy z indeksem w wyszukiwarce Google. Pozycje naszych podstron w wyszukiwarce i wiele innych. Narzędzie polecamy wszystkim, którzy chcą sprawdzić jak ich strona prezentuje się w największej wyszukiwarce na świecie. Niestety potrzebna nam jest minimalna wiedza komputerowa oraz umiejętność analizowania danych.
Dla osób których przerasta narzędzie Google Search Console, nie umiejących analizować danych lub usuwać błędów widzących w panelu. Służymy pomocą. Optymalizacja strony to podstawa w zwiększaniu pozycji swojej witryny w internecie. Masz problemy z swoją witryną to skontaktuj się z nami, na pewno Ci pomożemy.
Natalia
Ja się zawsze bałam takich „pomysłów” Google. Bałam się chyba dlatego, żeby nie zobaczyć kiepskich wyników. Ale trzeba się przełamać i spróbować, już teraz wiem od czego zacząć.
Remek
Nie ma się czego bać. Możesz go używać do analizy swoich linków czy np. Google wszystko dobrze zindeksował. Czy są jakieś błędy. Nie wiedza ta może wiele kosztować dla bloga.
Wiewiórka w okularach
Dla mnie takie rzeczy, to totalna czarna magia, ale jakoś sobie radzę bez nich póki co.
Remek
Zawsze możemy pomóc. Dzięki nim mogłabyś wiele się dowiedzieć i zareagować na te dane. Dzięki temu Twoja strona stanie się lepsza wśród innych.
Małgorzata H Jagoda
Jak na razie chyba sobie poradze bez tego, ale dobrze wiedzieć, że jest takie coś 🙂
Remek
Na początku wszyscy tak mówią. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę jak to darmowe narzędzie może pomóc w optymalizacji naszej strony. W razie problemów służymy pomocą.
Rutyna
Fajnie to wyjaśniłeś duży plusik???
Remek
Dziękuje, mam nadzieje, że poradnik się przyda.
Aleksandra
W pierwszej chwili takie narzędzia wydają się trudne w obsłudze, ale im dłużej się „w nich siedzi”, tym łatwiej jest się nimi posługiwać 🙂
Remek
Dokładnie tak. Na dodatek po dłuższym czasie uświadamiamy sobie, że narzędzie to jest dla nas bezcenne.
krystynabozenna
Przyjrzę się czy przypadkiem nie mam czegoś podobnego na stronie, ale to narzędzie jest ciekawe 🙂