„Oszustwa na wnuczka”, „na policjanta”… W mediach wciąż słyszymy o nowych sposobach okradania ludzi. Jednak złodzieje znaleźli nowy sposób na szybkie wyłudzanie pieniędzy… Poznaj “metodę na blika”.
Na czym polega oszustwo na BLIK-a
Oszust przechwytuję Twoje dane logowania do Facebooka. Prawdopodobnie przechwyt ma miejsce w słabo zabezpieczonych sieciach Wi-fi lub darmowych HotSpotach. Następnie wysyła do Twojej rodziny i znajomych treść z prośbą przelania pieniędzy. Nie jest to zwykłe „Proszę zrób mi przelew”, tylko bardziej wiarygodne „Mój bank ma przerwę a ja muszę pilnie opłacić ważne zamówienie”. Następnie oszust prosi, podszywając się pod ciebie, o dwie wpłaty po 500 zł, za pomocą BLIK-a. My podajemy kod i po pieniądzach… Oszuści zyskują na naiwności i ufności ludzi. Bo jesteś pewien, że pisze np. Twój brat, dobry przyjaciel, czy przyjaciółka.
Jak chronić się przed takimi oszustami?
Dopóki nie dotyczy to nas lub naszych znajomych, w ogóle się nad tym nie zastanawiamy. Wbrew pozorom nie jest tak trudno się nabrać. Możemy jednak w łatwy sposób uchronić się przed takimi oszustami:
- Włączamy dwuskładnikową weryfikacje podczas logowania na Facebooku.
2. Nie korzystajmy z darmowych HotSpotów, sieci Wifi.
Takie sieci są narażone na złośliwe oprogramowania, ponieważ są ogólnodostępne i łatwe do przechwycenia. W dodatku z takich sieci korzysta wiele osób (potencjalnych ofiar oszustów), dlatego są przez nich wybierane. Obecnie wszyscy operatorzy zapewniają duże pakiety transmisji danych, więc lepiej korzystać z „własnego internetu komórkowego” w miejscach publicznych. Dotyczy to logowania się na nasze media społecznościowe i bank.
3. Zawsze sprawdzajmy każdą prośbę o pożyczkę w postaci tekstu.
Z reguły, jak ktoś „ma do nas biznes” to próbuje się dodzwonić. Jeżeli otrzymujemy prośbę i pożyczkę, zadzwońmy do naszego znajomego z zapytaniem, czy faktycznie prosi on nas o taką pomoc. Potwierdzenie telefoniczne da nam 100% pewność, że to właściciel konta pisze do nas z taką prośbą.
Konto na Facebooku zostało przechwycone - co mam zrobić?
Jeżeli haker włamał się na nasze konto to:
Jak najszybciej wchodzimy na stronę:
https://www.facebook.com/hacked
Wybieramy opcje jaka pasuje do naszej sytuacji lub zaznaczamy „Na tej liście nie ma odpowiedniej opcji”, klikamy kontynuuj i postępujemy według instrukcji.
Jeżeli otrzymujemy takie wiadomości od naszego znajomego, najlepiej do niego zadzwonić i zapytać się czy to on ją wysłał. Jeśli odpowie, że nie znaczy to, że jego konto zostało przechwycone. Powinien jak najszybciej uczynić krok opisany powyżej. My możemy powiadomić rodzinę, wspólnych znajomych o włamaniu się na konto naszego znajomego, uczulając ich aby nie przelewali żadnych pieniędzy.
Co mam zrobić jak zapłaciłem oszustowi, który pisał z konta mojego znajomego?
Jeżeli czytasz ten wpis, po tym jak zostałeś oszukany niestety nie mamy dobrych informacji. Kradzież lub włamanie na konto należy zgłosić na policję lecz z doświadczenia wiemy, że takie sprawy w 99% są umarzane. Odzyskanie pieniędzy graniczy z cudem. Na reklamacje w banku nie masz na co liczyć, ponieważ transakcja została zaakceptowana. Według regulaminów banku to po naszej stronie leży obowiązek sprawdzenia osoby, do której przelewamy pieniądze.
Podsumowanie
- Obowiązkowo włączamy dwuskładnikową weryfikacje logowania;
- Nie korzystamy z HotSpotów, darmowych sieci wifi.
- Gdy otrzymamy taką wiadomość upewnijmy się dzwoniąc do tej osoby czy to na pewno ona.