E-commerce Marketing internetowy SEO

Google Analytics 4 – GA4

google analitycs 4 GA4

Google uruchomił wersję beta nowego Google Analytics pod koniec lipca 2019 r. Najnowsza wersja, od października 2020 r., Nosi nazwę Google Analytics 4. Google Analytics 4 lub GA4 jest teraz standardem dla wszystkich nowych usług Analytics.
W tym artykule chcę wyjaśnić, co sprawia, że nowy Google Analytics 4 jest tak ekscytujący, co się zmieniło, jak ważne są strumienie danych w GA4 i pokazać kilka przykładowych zrzutów ekranu z nowej wersji.

W tym artykule odpowiem na następujące pytania dotyczące Google Analytics 4:

Zalety: jakie zalety posiada nowy GA4?

Funkcje: jakie są różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4?

Konfiguracja: pierwsze kroki w konfiguracji GA4

Strumienie danych: jakie są zdarzenia w Google Analytics 4 i dlaczego są one podstawą Twojej analizy?

RODO: kilka ważnych ustawień i funkcji dotyczących ochrony danych w Google Analytics 4

Raporty: przegląd niektórych ważnych raportów i centrum analiz w Google Analytics 4

Przyszłość: należy przejść na GA4 czy zaczekać? Co powinieneś teraz zrobić?

Jakie są zalety Google Analytics 4? oraz porównanie Google Analytics 4 a Universal Analytics

Nowy model danych pozwala na bardziej odpowiednie analizy z wygodniejszą wizualizacją.

Google Analytics 4 to najnowsza wersja Google Analytics. GA4 opiera się na uruchomieniu usługi mierzenia Aplikacji + stron internetowych w Google Analytics w lipcu 2019 r. GA4 ma następujące zalety:

  • Uczenie maszynowe: algorytmy uczenia maszynowego pomagają w lepszej analizie danych.
  • Ochrona danych w fazie projektowania: Google Analytics 4 to trwałe rozwiązanie na przyszłość. Według Google nowe GA4 umożliwia gromadzenie danych bez plików cookie lub innych „identyfikatorów”.
  • Modelowanie: jeśli dane są niekompletne, Google Analytics 4 wypełnia lukę w podejściach do modelowania.
  • Kontrola danych: Google umożliwia lepsze zarządzanie danymi w GA4. Dotyczy to zwłaszcza gromadzenia, przechowywania, usuwania i udostępniania danych.
  • Anonimizacja danych: Google Analytics 4 domyślnie anonimizuje adres IP użytkownika.
  • Strumienie danych: standardowa wersja umożliwia już pomiar pięciu dodatkowych zdarzeń obok wyświetleń strony, takich jak przewinięcia lub kliknięcia linków zewnętrznych.
  • Wizualizacja: w nowym module analizy dostępne są zupełnie nowe możliwości wizualizacji, takie jak wizualizacja lejka, tabele przestawne i wykresy punktowe.

Jakimi funkcjami różnią się Google Analytics 4 (GA4) od Universal Analytics (UA)?

Skupia się na zdarzeniach użytkownika a nie na sesjach.

  • Koncentracja na użytkowniku: GA4 skupia się na użytkowniku, podczas gdy UA skupia się na sesjach.
  • Struktura: nie ma już widoku danych ani filtrów, ale możesz filtrować bezpośrednio i obszernie w raportach (analizach).
  • Analiza: możliwości analizy są na ogół szersze i bardziej złożone.
  • Zdefiniuj standardowe cele: cele można łatwo aktywować za pomocą opcji Strona główna> Wydarzenia.
  • Zdefiniuj własne cele: możesz najpierw ustawić własne cele jako indywidualne zdarzenia, a na drugim etapie oznaczyć je jako cele.

Jak skonfigurować Google Analytics 4 (GA4)

Zanim dane zaczną napływać, musisz najpierw skonfigurować Google Analytics 4. Aby to osiągnąć, konieczne są następujące kroki. Zakładam, że masz już konto Google Analytics. Jeśli tak, masz trzy możliwości.

  1. Przechodzisz na Google Analytics 4 przy użyciu bieżącego konta
  2. Założyłeś nową usługę na swoim obecnym koncie
  3. Założyłeś nowe konto Google Analytics i nową usługę GA4

Polecam opcję 1. Uaktualnienie do GA4 nie jest bardzo skomplikowane i możesz zachować swoją starą usługę Universal Analytics. W ten sposób nie stracisz żadnych danych.

Jak przejść na Google Analytics 4 (opcja 1)

Dzięki tej opcji Twoje pierwotne właściwości pozostaną, a nowe właściwości zostaną do niej przypisane. Dzięki temu usługi obsługują przyszłe funkcje, dzięki czemu możesz łatwiej migrować konfiguracje Analytics. Po uaktualnieniu do GA4 przejmujesz na przykład użytkowników z indywidualnymi prawami, tak jak to zostało skonfigurowane w Universal Analytics. Oto jak Google przekazuje swoją nową wersję: „Możesz już poznać nową wersję Google Analytics i rozpocząć zbieranie danych, aby Twoja firma była przygotowana na przyszłość”.

Twoje UA pozostaje:

W przypadku tej opcji Twoja usługa Universal Analytics pozostaje zachowana i zostanie utworzona nowa usługa Google Analytics 4. Według Google zaletą jest to, że dzięki temu zabiegowi usługi będą obsługiwać przyszłe funkcje, a migracja konfiguracji Analytics będzie łatwiejsza. Jednocześnie możesz już zapoznać się z GA4.

Google zakłada, że ​​będzie dłuższy czas migracji (2 lata?), Ponieważ nowa wersja jest zupełnie inna i firmy będą potrzebować zupełnie nowego podejścia do GA4 oraz jego analiz i definicji.

1. Oto, co się dzieje, gdy teraz uruchomisz asystenta konfiguracji:

  • Tworzona jest usługa Google Analytics 4, która według Google nie ma wpływu na Twoją istniejącą usługę UA
  • Teraz podstawowe ustawienia (prawa użytkownika) można skopiować z usługi Universal Analytics
  • Teraz możesz uzyskać dostęp do asystenta konfiguracji, w którym możesz zdefiniować dalsze szczegóły. Ekran jest taki sam, nawet jeśli teraz utworzysz nową usługę GA4

2. Asystent konfiguracji w usłudze Google Analytics 4

W asystencie konfiguracji możesz określić podstawowe ustawienia. Obejmują one:

  • Wyłączenie ruchu wewnętrznego
  • Śledzenie w wielu domenach
  • Sygnały Google, np. do śledzenia na różnych urządzeniach. Dzięki temu uzyskasz więcej informacji o użytkownikach, którzy są zalogowani na swoje konto Google i zezwalają na spersonalizowane reklamy
  • Połącz Google Ads ze swoją usługą GA4
  • Skonfiguruj konwersje

3. Zintegruj nową usługę na swojej stronie internetowej

W następnym kroku musisz zintegrować swoją nową usługę GA4 za pośrednictwem Google Tag Menagera (zalecane) lub bezpośrednio w witrynie za pośrednictwem gtag.js. Tak będzie wyglądał Twój kod śledzenia. Identyfikator pomiaru („Twój identyfikator pomiaru”) odpowiada identyfikatorowi usługi w Universal Analytics.

Polecamy zintegrować usługę GA4 za pośrednictwem Google Tag Menagera. Menager tagów Google nie ma jeszcze zmiennej ustawień, jak ma to miejsce w przypadku tagu Universal Analytics, ale ma:

  • Konfiguracja GA4: definiujesz nowy tag, wpisujesz „Google Analytics: konfiguracja GA4”. A więc nie „Google Analytics: zdarzenie GA4”
  • Dodatkowe pola: w razie potrzeby możesz zdefiniować dodatkowe pola, tak jak w przypadku konfiguracji 
  • Universal Analytics. Na przykład dodaliśmy autora artykułu na blogu jako dodatkowe pole
  • Debugowanie: test w podglądzie
  • Rozpocznij transmisję na żywo: teraz rozpocznij transmisję z nowym tagiem GA4 i zacznij zbierać dane w nowej usłudze

Strumienie danych lub zdarzenia w Google Analytics 4

Strumienie danych GA4 oferują zupełnie nowe zdarzenia, które można mierzyć domyślnie. Jeśli skonfigurujesz te strumienie danych, a możesz skonfigurować 6 standardowych zdarzeń bez żadnego wysiłku związanego z implementacją. Oto zdarzenia i ich definicje, które są niezwykle ważne przy późniejszym raportowaniu:

  • Pageview: Uruchamiane zawsze, gdy użytkownik uzyskuje dostęp do nowej witryny
  • Scrolls: Za każdym razem, gdy użytkownik przewija stronę do końca (90%), dokumentowane jest zdarzenie przewijania
  • Clicks on external links: Jeśli użytkownik kliknie link wychodzący, zdarzenie „kliknij link zewnętrzny”
  • Website search: Jakie wewnętrzne zapytania wyszukiwania użytkownik wprowadza w Twojej witrynie?
  • Engagement with a video: jeśli masz osadzony film z YouTube
  • File downloads: mierzenie pobrania pliku jak np.pdf

Wydarzenia jako podstawa definicji celu! Wszystko jest zdarzeniem

Jak więc definiujesz cele w nowej wersji Google Analytics? Podstawą są strumienie danych. Na podstawie tych zdarzeń możesz teraz zdecydować, jak chcesz oznaczyć te cele (konwersje). Do tego celu szczególnie nadają się standardowe cele (zdarzenia), takie jak:

scroll, click, file_download, video_start, video_progress czy video_complete

Jeśli zaznaczyłeś cel jako konwersję, zostanie on udokumentowany i możesz rozpocząć od pierwszej analizy realizacji celu w raporcie ogólnym. Aby uzyskać dostęp do karty raportów, wybierz Zdarzenia > Konwersje i wybierz na przykład cel przewijania oznaczony jako konwersja. Otworzy się nowy raport i zobaczysz nie tylko przegląd, ale także szczegółową realizację celów konwersji.

Ochrona danych (RODO) dla Google Analytics 4

Podobnie jak w przypadku Universal Analytics, pojawi się wiele nowych pytań dotyczących Google Analytics i RODO. Ogólnie rzecz biorąc, nadal będziesz potrzebować zgody użytkownika na zbieranie danych.

Co nowego? Anonimizacja adresów IP nie musi być aktywnie zintegrowana, ale jest domyślnie skonfigurowana dla GA4 przez Google. W artykule Google dotyczącym anonimizacji adresów IP w GA4 Google stwierdza, że ​​„Nie można wyłączyć automatycznie włączonej anonimizacji adresów IP”.

Nowe terminy przechowywania danych: w Google Analytics 4 masz dwie możliwości przechowywania danych: 2 miesiące lub 14 miesięcy. Jak widać, przechowywanie danych, a także opcje zmniejszyły się w porównaniu. Universal Analytics miał te ustawione na 14, 26, 38 lub 50 miesięcy, a możesz nawet wybrać opcję „nie wygasają automatycznie”.

Gdzie mogę znaleźć miejsce do przechowywania danych w GA4? Miejsce przechowywania danych znajdziesz w Administracja> Usługa> Ustawienia danych> Przechowywanie danych

W GA4 możesz też znaleźć „Prośby o usunięcie danych”, aby usunąć określone dane.

Interfejs użytkownika Google Analytics 4

W Universal Analytics standardowe raporty były często określane przez A-B-C, gdzie ABC oznacza pozyskanie, zachowanie i konwersje. Obecna struktura wydaje się początkowo nieco sztywna, ale oprócz strony głównej i raportów w czasie rzeczywistym jest definiowana jako „cykl życia”. Tutaj możesz zobaczyć zrzut ekranu nowego interfejsu GA4.

Strona Główna Ważne raporty i analizy ML na pierwszy rzut oka

Czas rzeczywisty – Co w tej chwili robią użytkownicy w Twojej witrynie?

Pozyskiwanie – W jaki sposób użytkownicy docierają do Twojej witryny (parametry UTM są nadal ważne) (UA = Acquisition)

Zaangażowanie – Jak Twoi użytkownicy radzą sobie z treścią (wydarzeniami)? (UA = zachowanie)

Generowanie przychodu – Ile generujesz przychodów (w tym celu należy zintegrować handel elektroniczny)? (UA = Konwersje> E-commerce)

Utrzymanie – Jak rozwija się retencja użytkowników? (UA = Odbiorcy> Analiza kohort i aktywni użytkownicy)

Sekcja użytkownik – Jak twoi użytkownicy są opisani technicznie i demograficznie (UA = Odbiorcy)

Sekcja zdarzenia – W jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoimi treściami i jakie cele osiągają? (UA = Zachowanie> Zdarzenia)

Analiza – Jak mogę skonfigurować szczegółowe raporty? (UA = panele informacyjne i raporty niestandardowe)

Odbiorcy – Jak mogę wyraźniej rozróżnić odbiorców docelowych? (UA = segmenty)

Definicje niestandardowe – Jakie cechy przedstawiają moi użytkownicy? (UA = niestandardowe wymiary)

Administracja – Administracja Google Analytics 4 (UA = Admin)

Analizy w Google Analytics 4

Całe wyświetlanie danych i raportowanie są zupełnie inne w Google Analytics. Raportowanie można podzielić na aspekty 6 + 1: Sześć głównych obszarów lub zakładek raportu oraz podstawa do przyszłej analizy zakładki konfiguracyjnej.

Omówienie sześciu kart raportów:

  • 1 Analiza na karcie raportu „Strona główna”
  • 2 Analiza w czasie rzeczywistym
  • 3 Analiza na karcie raportu „Cykl życia”, która sama w sobie jest podzielona

Pozyskiwanie: jak użytkownicy docierają do Twojej witryny

Zaangażowanie: co robią użytkownicy w Twojej witrynie (w tym miejscu ważną rolę odgrywają strumienie danych zdefiniowane podczas konfiguracji)

Zarabianie: ile wart jest Twój użytkownik? Tutaj otrzymasz dane tylko wtedy, gdy masz zintegrowany eCommerce dla Google Analytics 4

Retencja – jak wygląda na przykład długoterminowe utrzymanie klientów według kohort?

  • 4 Analizy w zakładce raportów „Użytkownik”

Charakterystyka demograficzna: tutaj możesz znaleźć dane o swoich użytkownikach, takie jak wiek, płeć lub zainteresowania, jeśli są zalogowani na swoje konto Google i zgadzają się na spersonalizowane reklamy.

Technologia: Technologię można znaleźć w sekcji Docelowi odbiorcy w Universal Analytics. Możesz znaleźć podstawowe dane, takie jak kategoria urządzenia, przeglądarka, system operacyjny lub rozdzielczość ekranu. Jedynym nowym wymiarem jest „platforma / kategoria urządzenia” w nowej kombinacji, np. „Internet / komputer” lub „internet / telefon komórkowy”.

  • 5 Analizy w zakładce raportów Zdarzenia

Wszystkie zdarzenia: tego raportu nie można bezpośrednio porównać z raportem „Zdarzenia” w Universal Analytics, ponieważ tutaj znajdziesz swoje strumienie danych (zdarzenia).

Konwersje: na podstawie tych zdarzeń możesz oznaczyć je jako „Konwersje” i sprawić, by były łatwo dostępne w bezpośrednim porównaniu z osią czasu.

  • 6 Zakładka „Odkryj”

Karta „Odkrywaj” nie przypomina niczego, co znamy z Universal Analytics. W Universal Analytics dostępne są pulpity nawigacyjne i raporty niestandardowe. W standardowych raportach znajdują się raporty przepływu i wizualizacje lejków. Wszystkie złożone raporty zostały odnowione w „centrum narzędzia analitycznego

W „Centrum analiz” można znaleźć złożone opcje wizualizacji, takie jak:

  • Analizy kohort ścieżek 
  • Eksplorator użytkownika, który można znaleźć w zakładce „Docelowi odbiorcy”
  • 7 Na karcie „Konfiguracja” możesz zdefiniować „Odbiorców” i „Właściwości użytkownika”

Odbiorcy: czym są docelowi odbiorcy w „GA4” ?: w przypadku docelowych odbiorców możesz podzielić użytkowników GA4 na segmenty według określonych wymiarów (np. Lokalizacji lub medium) Na drugim etapie odbiorcy docelowi mogą być podstawą list remarketingowych w Google Ads.

 

Właściwości użytkownika: tutaj możesz znaleźć atrybuty użytkownika, jednak musisz je najpierw zaimplementować. W tym miejscu można zdefiniować maksymalnie 25 wyraźnie nazwanych cech użytkownika. Przykładem właściwości użytkownika jest „zakup = prawda”

DebugView: w DebugView możesz wyświetlać zdarzenia w swojej aplikacji lub na swojej stronie internetowej w czasie rzeczywistym. Aby to zadziałało, może być konieczne skonfigurowanie tego podczas implementacji w Google Tag Manager.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *